آرامیس مشاور




انتخاب رشته دانشگاهی سال 93 مطلب ویژه

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
نوشته شده توسط  | منتشرشده در: مشاوره

سازمان سنجش آموزش كشور ضمن آرزوي موفقيت براي خواهران و برادران داوطلب شركت كننده در آزمون سراسري سال 1393 هر يك از گروههاي آزمايشي علوم رياضي و فني، علوم تجربي، علوم انساني، هنر و زبانهاي خارجي بدين وسيله به اطلاع كليه داوطلبان آزمون مذكور مي رساند كه نتيجه اوليه آزمون به صورت كارنامه تهيه و بر روي سايت اين سازمان به آدرس www.sanjesh.org قرار گرفته است. هر يك از داوطلبان شركت كننده در آزمون سراسري سال 1393 مي‌توانند به منظور اطلاع از نتيجه آزمون خود و مشاهده كارنامه نتايج اوليه و پرينت از آن به سايت سازمان سنجش آموزش كشور مراجعه و با وارد نمودن شماره پرونده، نام كاربري، رمز ورود و شماره شناسنامه يا شماره داوطلبي، نام خانوادگي، نام، شماره شناسنامه و سال تولد و يا شماره پرونده، كدرهگيري و شماره شناسنامه اقدام نمايند.

 

ضمناً آن دسته از داوطلباني كه مجاز به انتخاب رشته‌هاي تحصيلي در اين آزمون شده‌اند، براي دريافت دفترچه راهنماي انتخاب رشته‌هاي تحصيلي (شماره 2) آزمون سراسري سال 1393 مي توانندبه سايت سازمان مراجعه ودفترچه راهنما راكه از طريق سايت قابل دسترسي و پرينت مي‌باشد تهيه نمايند.آن دسته از داوطلباني كه امكان دسترسي وپرينت دفترچه راهنما از طريق سايت راندارند مي توانند به شرح ذيل اقدام نمايند.

1ـ دفترچه راهنماي انتخاب رشته‌هاي تحصيلي (شماره 2) اين آزمون از ساعت 9:00 روز سه‌شنبه مورخ 14/5/93 لغايت روز دوشنبه مورخ 20/5/93 در باجه مركزي پست شهرستانها و در شهرستانهاي بزرگ در مناطق پستي شهرستانهاي ذيربط توزيع مي‌گردد. آن دسته از داوطلباني كه مجاز به انتخاب رشته‌هاي تحصيلي گرديده‌اند در صورت تمايل به دريافت دفترچه شماره 2، مي‌توانند با مراجعه به مراكز پستي شهرستان محل اقامت خود و با پرداخت مبلغ 10.000 (ده هزار) ريال در مهلت معين به عنوان كارمزد توزيع دفترچه راهنماي انتخاب رشته به شركت پست جمهوري اسلامي ايران، نسبت به دريافت آن اقدام نمايند.

2ـ دفترچه راهنماي انتخاب رشته‌هاي تحصيلي براي دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي سال 1393 (دفترچه راهنماي شماره 2 شامل دفترچه شماره 2 گروه آزمايشي علوم رياضي و فني به رنگ آبي دفترچه شماره 2 گروه آزمايشي علوم تجربي به رنگ مشكي دفترچه شماره 2 گروه آزمايشي علوم‌انساني به رنگ سبز و دفترچه شماره2 گروه‌هاي آزمايشي هنر و زبانهاي‌خارجي به رنگ مشكي) حاوي كليه شرايط و ضوابط اختصاصي رشته‌هاي مختلف تحصيلي دوره‌هاي روزانه، شبانه، نيمه‌حضوري، مجازي و پرديس خودگردان و كليه رشته‌هاي تحصيلي پذيرش با سوابق تحصيلي (بدون آزمون) دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي، رشته‌هاي تحصيلي مؤسساتي كه به روش نيمه‌متمركز دانشجو مي‌پذيرند، دانشگاه پيام‌نور (آموزش از راه دور)، مؤسسات آموزش عالي غيرانتفاعي و غيردولتي و دانشگاه ويژه فرهنگيان وابسته به وزارت آموزش و پرورش و همچنين توضيحاتي دربارة نحوة تكميل فرم انتخاب رشته توسط داوطلباني كه بر اساس مندرجات كارنامه مجاز به انتخاب رشته در هر يك از دوره‌هاي فوق‌الذكر مي‌باشند. و نحوه مراجعه به سايت سازمان سنجش آموزش كشور و تكميل نمودن فرم انتخاب رشته مي‌باشد.

1ـ2ـ به هر يك از داوطلبان گروه‌هاي آزمايشي علوم رياضي و فني، علوم تجربي و علوم انساني كه مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، دفترچه راهنماي انتخاب رشته گروه آزمايشي ذيربط تحويل مي‌شود.

2-2- به هر يك از داوطلبان گروه‌هاي آزمايشي علوم رياضي و فني، علوم تجربي و علوم انساني كه بر حسب مورد مجاز به انتخاب رشته از گروه آزمايشي هنر و يا زبانهاي خارجي و يا هم گروه هنر و هم زبانهاي خارجي مي‌باشند، علاوه بر دفترچه راهنماي انتخاب رشته گروه آزمايشي اصلي يعني علوم رياضي و فني و يا علوم تجربي و يا علوم انساني دفترچه راهنماي انتخاب رشته هاي تحصيلي گروه هاي آزمايشي هنر وزبانهاي خارجي نيز داده خواهد شد.اين قبيل داوطلبان بايستي مبلغ 10.000 ريال به ازاء هر يك از دفترچه ها پرداخت نمايند.

3-2- به داوطلبانيكه منحصراً در گروه‌هاي آزمايشي هنر و يا در گروه آزمايشي زبانهاي خارجي و يا در گروههاي آزمايشي هنر و زبانهاي خارجي مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، دفترچه راهنماي انتخاب رشته هاي تحصيلي گروههاي هنر و زبانهاي خارجي داده خواهد شد.

3- به داوطلبان مجاز به انتخاب رشته‌هاي تحصيلي آزمون سراسري سال 1393 از تاريخ انتشار نتيجه اوليه فرصت داده مي‌شود كه ابتدا نسبت به تهيه و مطالعه دقيق دفترچه راهنماي انتخاب رشته‌هاي تحصيلي (دفترچه شماره 2) گروه آزمايشي مربوط و دستورالعمل نحوه انتخاب رشته اينترنتي (اين دستورالعمل از طريق سايت اينترنتي سازمان سنجش قابل دريافت مي‌باشد) اقدام نموده و كد رشته محل‌هاي مورد نظر خود را (برابر ضوابطي كه در دفترچه راهنماي انتخاب رشته درج گرديده) استخراج و به ترتيب تقدم علاقه مرتب نمايند. پس از آن، كد رشته‌هاي انتخابي خود را ابتدا در فرم پيش‌نويس مندرج در دفترچه راهنماي انتخاب رشته درج و پس از اطمينان از صحت كد رشته محل‌هاي انتخابي بمدت 8 روز (از چهارشنبه مورخ 15/5/93 لغايت چهارشنبه مورخ 22/5/93) بر اساس دستورالعمل نحوه انتخاب رشته اينترنتي با وارد كردن شماره پرونده، نام كاربري، رمز ورود و شماره شناسنامه يا شماره پرونده، كد رهگيري و شماره شناسنامه نسبت به ثبت كدرشته محلهاي تحصيلي مورد علاقه از رشته‌هاي تحصيلي گروه آزمايشي مجاز يا گروههاي آزمايشي مجاز در دوره‌هاي مختلف روزانه، شبانه، نيمه‌حضوري ، مجازي و بين الملل دانشگاهها، موسسات آموزش عالي غيرانتفاعي و غيردولتي، دانشگاه پيام‌نور و دانشگاه ويژه فرهنگيان وابسته به وزارت آموزش و پرورش اقدام و نسبت به تكميل فرم مذكور در مدت زماني كه در نظر گرفته شده است، اقدام نمايند.

4- آن دسته از شركت‌كنندگان آزمون سراسري سال 1393 كه متقاضي رشته‌هاي تحصيلي مورد نياز وزارت آموزش و پرورش (به صورت آزاد ) و يا شاغلين رسمي و پيماني وزارت آموزش و پرورش متقاضي رشته‌هاي تحصيلي ويژه فرهنگيان، در پرديس‌هاي دانشگاه فرهنگيان و دانشگاه تربيت دبير شهيد رجائي تهران مي‌باشند، مي‌توانند بر‌اساس نتيجه كارنامه اوليه و شرايط و ضوابط مندرج در دفترچه راهنماي انتخاب رشته هاي تحصيلي (دفترچه شماره2)، با توجه به جنس، استان و بخش بومي خود، قبل از انتخاب رشته آزمون سراسري با پرداخت مبلغ 29.000 (بيست و نه هزار) ريال منحصراً به صورت الكترونيكي و به وسيله كارت‌هاي بانكي عضو شبكه شتاب از طريق سايت اين سازمان به نشاني www.sanjesh.org، نسبت به اعلام علاقمندي رشته‌هاي تحصيلي دانشگاههاي فرهنگيان و شهيد رجائي تهران وابسته به وزارت آموزش و پرورش اقدام نموده وسپس نسبت به انتخاب و درج كد رشته محلهاي مورد علاقه خود در فرم انتخاب رشته اينترنتي اقدام نمايند.

5- داوطلباني كه قبلاً علاقمندي خود را به گزينش در رشته هاي دانشگاه پيام نور و مؤسسات غيرانتفاعي اعلام نكرده‌اند، در صورت تمايل به شركت در گزينش اين رشته ها، لازم است قبل از انتخاب رشته اينترنتي، نسبت به پرداخت مبلغ 58.000 (پنجاه و هشت هزار) ريال منحصراً بصورت الكترونيكي، از طريق كارتهاي بانكي عضو شبكه شتاب اقدام نمايند.

6- بديهي است پس از تائيد نهايي كدرشته‌هاي انتخابي توسط داوطلب، شماره 15 رقمي توسط سيستم به عنوان رسيد در اختيار داوطلب قرارداده خواهد شد. اين رسيد پس از انجام كامل مراحل و ارسال اطلاعات در يك صفحه مجزا ارائه مي‌شود و داوطلبان بايستي توجه داشته باشند كه فقط يك بار اجازه انتخاب رشته به هر داوطلب داده مي‌شود و در صورت انتخاب رشته و دريافت رسيد 15 رقمي به هيچ عنوان اجازه تصحيح و يا انتخاب رشته مجدد را ندارند. لذا داوطلبان بايستي در انتخاب رشته نهايت دقت را داشته باشند. ضمناً به داوطلبان توصيه مي‌گردد پس از دريافت رسيد از بخش مشاهده اطلاعات حتماً از فهرست كدرشته هاي انتخابي خود در فرم انتخاب رشته اينترنتي كه بالاي آن رسيد 15 رقمي و شماره پرينت درج گرديده است يك نسخه پرينت تهيه و آن را تا زمان اعلام نتايج نهايي نزد خود نگهداري نمايند.

7- تذكرات مهم:

7-1 -داوطلباني كه مجاز به انتخاب رشته مي‌باشند براي اينكه مراحل انتخاب رشته‌هاي تحصيلي را با موفقيت به پايان برسانند و مشكلي براي آنان بوجود نيايد، لازم است اطلاعيه‌هاي اين سازمان، دفترچه راهنماي انتخاب رشته‌هاي تحصيلي و شرايط و ضوابط موسساتي كه به صورت شرايط خاص پذيرش مي نمايند و هم چنين دستورالعمل نحوه انتخاب رشته اينترنتي را به دقت مطالعه نمايند.

7-2-كليه دانش آموزان دوره پيش دانشگاهي به شرط قبولي و اخذ گواهينامه دوره پيش‌دانشگاهي حداكثر تا شهريور ماه 1393 حق انتخاب رشته خواهند داشت.

7-3 -دانشجويان ترم آخر دوره كارداني به شرط اخذ مدرك كارداني (فوق‌ديپلم) تا تاريخ 31/6/93 حق انتخاب رشته خواهند داشت.

7-4 -داوطلبان پذيرفته شده دردوره هاي روزانه آزمون سراسري سال 1392 (اعم از متمركز ونيمه متمركز )چنانچه بدون اخذ مجوز درآزمون سال 93شركت نموده باشند، حق انتخاب رشته‌هاي تحصيلي آزمون سراسري سال 1393 را ندارند. بديهي است در غير اينصورت به عنوان متخلف تلقي و برابر مقررات مربوط با آنان رفتار خواهد شد.

7-5- داوطلباني كه دانشجو بوده ودرآزمون سراسري سال 93شركت نموده اند چنانچه تا تاريخ مقرر (بشرح مندرج دردفترچه راهنماي شماره يك)انصراف از تحصيل نداده باشند، مجاز به انتخاب رشته نمي باشند. درصورت تكميل فرم انتخاب رشته از گزينش حذف ودرصورت قبولي، قبولي آنان لغو ومطابق مقررات باآانان رفتارخواهد شد.

7-6-كليه شركت‌كنندگان در آزمون سراسري سال 1393 كه داراي مدرك پيش‌دانشگاهي و يا شاغل به تحصيل در دوره دانشگاهي و يا داراي مدرك كارداني(فوق ديپلم) بوده‌اند، حق ثبت‌نام و شركت در آزمون را داشته‌اند، بنابراين آن دسته از داوطلبان نظام‌جديد آموزش متوسطه كه به دوره پيش‌دانشگاهي راه نيافته‌اند، مجاز به ثبت نام و شركت در آزمون سراسري سال 1393 نبوده‌اند. بديهي است چنانچه در آزمون شركت نموده و مجاز به انتخاب رشته تلقي شده باشند، مجاز به تكميل فرم انتخاب رشته نمي‌باشند و در صورت تكميل فرم انتخاب رشته از گزينش نهايي حذف و برابر مقررات با آنان رفتار خواهد شد.

تبصره: داوطلبان شركت كننده در آزمون سراسري سال 1393 كه ديپلم آنان كار دانش و يا فني و حرفه‌اي نظام جديد مي‌باشد، طبق ضوابط مجاز به شركت در آزمون نبوده‌اند، مگر اينكه داراي مدرك فوق ديپلم باشند و يا دوره پيش دانشگاهي را گذرانده باشند.

ضمناً به اطلاع مي‌رساند نظر به اينكه نتيجه داوطلبان واجد شرايط انتخاب رشته‌هاي تحصيلي آزمون سراسري سال 1393 (داوطلبان مجاز به انتخاب رشته) منحصراً از طريق سايت اينترنتي اين سازمان اعلام مي‌شود لذا هر داوطلب بايد به اين سايت مراجعه و پس از وارد كردن شماره پرونده، نام كاربري، رمز ورود و شماره شناسنامه و يا شماره داوطلبي، نام خانوادگي، نام، شماره شناسنامه و سال تولد و يا شماره پرونده كد رهگيري و شماره شناسنامه از وضعيت خود در آزمون سراسري سال 1393 مبني بر اينكه مجاز به انتخاب رشته مي‌باشد و يا نمي‌باشد مطلع گردد، لذا به كليه داوطلبان شركت كننده حاضر در جلسه آزمون سراسري سال 1393 اكيداً توصيه مي‌شود كه براي ورود به سايت سازمان و اطلاع از نتيجه آزمون خود به شرح فوق عمل كنند.

داوطلبان گرامي در صورت لزوم مي‌توانند سوال يا سوالات خود را در ساعات اداري با شماره تلفن‌هاي 021-88923595-9 يا با بخش پاسخگويي اينترنتي سازمان سنجش آموزش كشور به نشاني www.sanjesh.org در ميان بگذارند و از مراجعه حضوري به اين سازمان اكيداً خودداري نمايند.ضمناًچنانچه درخصوص مندرجات كارنامه سوالي دارند منحصراً بايستي از طريق بخش پاسخگويي اينترنتي و حداكثر تاتاريخ 31/5/93 اقدام نمايند.

بازدید 2250 بار
آخرین ویرایش در دوشنبه, 13 مرداد 1393 ساعت 14:05

نظر دادن

جهت ارتباط بعدی با شما، خواهشمند است ایمیل صحیح وارد نمایید.
کلیه اطلاعات شما نزد ما محرمانه خواهد بود.
لطفا نظرات خود را به زبان فارسی تایپ کنید.