آرامیس مشاور




خانه دل را با خانه تکانی پر نکنیم.

خانه تکانی گاهی اوقات در عوض نظافت و مرتب کردن خانه، می تواند بار سنگینی بر دل همسران بگذارد
خانه تکانی شب عید ، ممکن است تنش هایی نیز با خود به همراه داشته باشد؛ به خصوص برای همسران جوان که کوله بار تجربیاتشان هنوز چندان سنگین نشده است. این تنش ها می تواند از اختلاف نظرهای جزئی شروع شده و به مواردی مانند اختلال در روابط همسران ، خستگی ها، بدخلقی ها و حتی وسواس بینجامد. بنابراین برای کاهش این تنش ها و کنار آمدن با انها از قبل برنامه ریزی کرده و در نظر داشته باشید همان طور که زندگی مشترک فقط به یک نفر تعلق ندارد، مشکلات و تنش های آن نیز به یک نفر بر نمی گردد؛ و زن و مرد، هر دو مسئول حل آنها هستند. در ادامه توصیه هایی روان شناسانه برای توفیق بر تنش های خانه تکانی خواهید خواند.

خانه دلتان را یکی کنید
در سال های اول زندگی مشترک ، طبیعی است که هنوز برخی دیدگاه ها فاصله زیادی با هم داشته باشند و همین فاصله ها نقش مهمی در بروز مشکلات دارند. بنابراین اولین قدم برای انجام یک خانه تکانی ایده آل این است که ابتدا با همسرتان راجع به جزئیات کار به توافق برسید. بدیهی است که برای رسیدن به این توافق لازم است هر دوی شما قدری در تصورتان نسبت به خانه تکانی تغییر و اصلاح ایجاد کنید. مسائلی که لازم است قبل از شروع کار در مورد آنها به توافق برسید ، می تواند شامل موارد زیر باشد: گستردگی کار چقدر باشد؟ شستن چه قسمت هایی لازم است : پرده، دیوار، فرش و ...؟ اولویت انجام کارها به چه صورت باشد؟ آیا خانه به تغییرات اساسی مثل رنگ زدن یا تعویض وسایل نیاز دارد؟ قرار است کارها به صورت انفرادی، اشتراکی و یا با کمک کارگر انجام شود؟
از تجربه دیگران استفاده کنید
این امر طبیعی است که هیچ کدام از شما تجربه والدینتان را در امر خانه تکانی ندارید. بنابراین توقع بیش از حد همسرتان را کنار گذاشته و سعی کنید دیدی واقع بینانه نسبت به موضوع داشته باشید. در مواقع لزوم نیز مشورت گرفتن از بزرگ ترها و استفاده از تجربیات آنها را فراموش نکنید. اما مراقب باشید که این مشورت ها وارد حیطه های خصوصی زندگی تان نشود و شکل دخالت به خود نگیرد.
از تقسیم کار بهره بجویید
نتایج یک نظر سنجی در سطح شهر تهران نشان میدهد که 28 درصد خانم ها به تنهایی خانه تکانی منزل را انجام می دهند،در حالی که تنها 2 درصد از آقایان عهده دار خانه تکانی بوده و نزدیک 20 درصد آنها در انجام این کار با همسرانشان مشارکت می کنند. البته 16 درصد افراد نیز کار خانه تکانی را کارگر و یا خدمنکار می سپارند که باز هم مسئولیت نظارت بر عهده خانم هاست. اما اگر قدری انصاف داشته باشید؛ به این نتیجه می رسید که لازم است به منظور کاهش فشار خانه تکانی از دوش خانم ها، از تقسیم کار استفاده کرده و کارها را به صورت اشتراکی انجام دهید. اما سعی کنید با تقسیم کار برخوردی منطقی داشته و به چند نکته مهم توجه کنید: سعی کنید کارها را در حد توانایی خود تقسیم کرده و انتظارات غیرواقعی از همدیگر را کنار بگذارید. علاوه بر این، به منظور کاهش بدقولی ها، تقسیم کارها را با توافق کامل همسرتان انجام دهید. در نظر داشته باشید که هر گونه بدقولی، حس اعتماد همسرتان را از شما سلب می کند، بنابراین با برنامه ریزی درست از بدوقولی ها هر چند کوچک نیز بپرهیزید.
با اختلاف نظرها کنار بیایید
وقتی کاری را به صورت اشتراکی انجام می دهید، وجود اختلاف نظر امری طبیعی است. این اختلاف نظرها ممکن است در مواردی که نتوانسته اید به توافق برسید ، بروز نمایند؛ مثلا در مورد تصمیم گیری برای استفاده از کارگر. در این مواقع پیشنهاد می شود به این اختلاف نظر به عنوان یک مسئله نگریسته و با استفاده از مهارت های حل مسئله درصدد رفع مشکل برآیید.
از امور جاری خانه و وظایف همسرداری غافل نشوید
گاهی اوقات پیش می اید افراد چنان سخت مشغول انجام خانه تکانی می شوند، که فراموش می کنند وظایفی نیز در قبال همسرخود دارند. دقت داشته باشید که سنگینی کار هر قدر هم که باشد، نباید تاثیری بر مواردی مانند حفظ آراستگی ظاهری و حلق و خوی مهربان و صمیمی همیشگی شما را داشته باشد و یا در انجام کارهای جاری خانه اختلالی ایجاد کند.
مراقب وسواس باشید
اگر هنگام تمیز کردن خانه و شست و شو دقت زیادی صرف می کنید که همه چیز آن طور که شما می خواهید خوب تمیز نشده اند ، باید بدانید که ممکن است علایمی از وسواس در وجود شما نهفته باشد. شاید بهتر باشد به جای شستشو و انجام کارهای نظافتی طاقت فرسا، هر چه سریع تر به یک روان شناس مراجعه کنید.
یکی تان مدیر خانه تکانی باشید
معمولاً خانم ها وظیفه مدیریت امور داخل منزل را به عهده دارند، بنابراین پذیرش مدیریت آنها در خانه تکانی هم لازم است. البته خانم ها نیز توصیه می شود که در این مدیریت ، خیلی به اصطلاح «رئیس بازی» در نیاورید؛ با تاخیرها کنار آمده و قبول کنید که ممکن است بعضی کارها آن طور که شما انتظار دارید ، انجام نشود؛ ایراد نگیرید و در نظر داشته باشید که ایراد گرفتن نوعی تنبیه است و سبب کاهش رفتار می شود. بنابراین اگر مایلید که تقسیم کار در سال های بعد نیز ادامه داشته باشد، از یکی از ساده ترین اصول روان شناسی که «تشویق» است، استفاده کنید.


سمیه بهجت پور، کارشناس ارشد روان شناسی