با وجود تمام توصیه های که وجود دارد، روابط می تواند بسیار پیچیده باشد. هر کس برنامه، روش، تکنیک، یا رویکردی برای بهبود روابط دارد . اگر چه تمام این توصیه ها می تواند مفید باشد، در همین حال می تواند شما را گیج کند.
با توجه به این مسئله، وقتی در حال مدیریت یک رابطه هستید ، بهتر است از نخستین و اساسی ترین قواعد شروع کنید! مطمئن باشید که تمام آن توصیه های جزئی ، بعدها مفید خواهند بود. به هر حال برای شروع، بهترین کار این است به پایه محکمی در گام های آسان و قدرتمندی که شما را به سوی موفقیت ، در رابطه هدایت می کند داشته باشید.
در جامعه ایرانی به دلیل وجود برخی باورهای غلط ، آگاهی بخشی مسائل جنسی، آن طور که باید و شاید در جامعه اشاعه پیدا نکرده و در این زمینه آشفتگی بسیاری مشاهده می شود که باید اقدامات اساسی در این زمینه صورت بگیرد . دکتر عزت الله کرد میرزا ، روان شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، آشفتگی آموزش جنسی در ایران را معضل اساسی ای عنوان کرده است که اگر حل نشود می تواند آسیب های جبران ناپذیری ایجاد کند.
پس از روزها و ماه ها چشم انتظاری بالاخره روزی فرا می رسد که بسیاری از دانش آموزان نام خود را در بین قبول شدگان می بینند و خوشحال و سرمست وارد محیط جدیدی به نام دانشگاه می شوند. ورود به دانشگاه همواره نیازمند تغییر در بسیاری از شیوه های رفتاری و عادت های شخصی است؛ زیرا این محیطی است با اقتضاهای خاص خودش. دانشجویانی هم که از شهرهای دیگر وارد یک دانشگاه می شوند، ممکن است با مشکلات بیشتری روبه رو شوند و با واقعیت هایی برخورد کنند که پیشتر از این کمتر به آن فکر کرده اند. در هر حال، زندگی دانشجویی و دانشگاه در عین داشتن فشارهای روانی، بسیار لذت بخش و هیجان انگیز است. این محیط به ما تجربیات جدیدی می دهد که می توانند در مراحل بعدی زندگی ما موثر باشند. اکنون برخی از این تجربه ها را با هم مرور می کنیم.
بدون تردید بخشی از موفقیت ها و کامیابی ها بشر در گرو تربیت جنسی، است؛ چرا که تکامل و تعالی انسان، بسته به تربیت و خودسازی در همه ابعاد وجود اوست و غریزه جنسی یکی از این ابعاد است. لذا در هر مکتبی که ادعای تامین سعادت بشر را دارد ، باید برای غریزه جنسی، برنامه داشته باشد و پاسخ روشنی به آن دهد. در برخورد با این بخش از ماهیت انسان ، مکاتب مختلف ، واکنش های متفاوتی نشان داده اند. برخی مرکز نقل حیات انسان را غریزه حنسی شمردند و در ارضای این غریزه، راه افراط را در پیش گرفتند که منجر به پیدایش بی بند و باری جنسی گردید. از سوی دیگر، برخی به بهانه تقدس و تدین، این بخش از ماهیت انسان را نادیده گرفتند و حتی سخن گفتن از ان را نادرست دانستند که موجب پیدایش پدیده تَیتُّل و رُهبانیت جنسی در صدر اسلام شد و ممکن است رگه هایی از آن، در هر زمانی وجود داشته باشد.
نوجوانی را دوره بین کودکی و بزرگسالی ، برزخی میان نیاز و وابستگی به بزرگسالان و بی نیازی و وابستگی به خویشتن و دوره پیدایش ادراک مفاهیم و افکار انتزاعی ، تعرف کرده اند. بسیاری از روان شناسان هم به تعریف آن نپرداخته اند؛ بلکه ویژگی های این دوره از رشد را در بعد زمانی و تحولات جسمی و روانی مطرح کرده اند.