سه عبارت هست که اگر با همسرتان در میان بگذارید؛ چه نیتتان خیر باشد و چه نباشد، به احتمال زیاد، او را دشمن خود خواهیدکرد. واکنش احتمالی به چنین جمله های نسنجیده نامناسبی در دامنه ای از رفتارهای همراه با سکوت تا انفجار سرخوردگی ها و ناکامی ها در برابر ناتوانی شما در همدردی و درک طرف مقابلتان قرار خواهدگرفت. چرا این عباراتی که به شدت هم رایج هستند و عموما هم چندان بد دانسته نمی شوند، امکان دارد این قدر توهین آمیز تلقی شود؟ تجربه می گوید، مردان بیشتر احتمال دارد به دلیل بیان چنین عباراتی متهم دانسته شوند تا زنان.
رهایی از آسیب های خیانت زناشویی ؛ چگونه بعد از افشای خیانت زناشویی رابطه خود را باسازی کنیم؟
در مقاله درمان خیانت 1 و 2، به بررسی نگرانی ها و تردیدهای همسران بعد از افشای خیانت پرداختیم و برای کمک به تصمیم گیری آگاهانه و سنجیده در مورد حفظ ازدواج یا طلاق، راهکارهایی پیشنهاد شد. اگر شما به عنوان همسری آسیب دیده از خیانت زناشویی ، تصمیم به ادامه زندگی گرفته اید و می خواهید آینده را از نو بسازید، این راهکارها می تواند برای شما موثر باشد.
بر سر دو راهی : حفظ زندگی یا طلاق؟!
زن و شوهر پس از افشای خیانت، 3 مرحله درمان را در پیش خواهند داشت:
1. گردباد عاطفی
2. دست و پنجه نرم کردن با مسئله
3. بازسازی رابطه
در مرحله گردباد عاطفی که بلافاصله پس از افشای خیانت است، همسران دچار بی نظمی عاطفی و جسمانی می شوند و درمانگر در این مرحله سعی دارد که نشانه ها را که شامل اضطراب ، افسردگی، خشم و افکار وسواسی است، بهبود بخشد.
در این مطلب به مسائل و مشکلاتی میپردازیم که همسران پس از افشای خیانت با آن روبهرو هستند. بعد از افشای خیانت، همسران چه در پیشرو دارند؟ آیا توانایی آن را دارند که از خیانت چشم بپوشند و به زندگی مشترک ادامه دهند؟ آیا میتوانند دوباره به یکدیگر اعتماد کنند؟ آیا رنجهای روحی آنان شفا خواهد یافت؟ با اینکه درمانگران بر این باورند که خیانت زناشویی یکی از دشوارترین مسائل به شمار میآید، پاسخ این پرسشها آری است، به شرط اینکه هر یک از همسران بخواهد صادقانه به خود و همسرش نظر بیفکند و مهارتهای لازم برای شناخت و ارزیابی این بحران مشقتبار را کسب کند.
تغییر نکن، عمل بکن
واژه شینکیشیتسو Shinkeishitsu در فرهنگ ژاپن به افراد دارای اضطراب همراه با افکار کمال گرایانه ، همراه با شرم و خجالت، دارای علائم جسمانی و درگیری زیاد با افکار و احساسات نسبت داده می شود. موریتا برای افرادی با چنین عنوانی به دنبال راه درمان بود. راهی که او پیشنهاد داد. روشی روانشناسانه اما مبتنی بر فرهنگ ذن و بودیسم، یعنی فرهنگ ژاپن بود. امروزه شاهدیم که دیدگاه مبتنی بر فرهنگ بومی او به خوبی توانسته جایگاهی جهانی پیدا کند و حالا در درمان اختلالات اضطرابی به عنوان روشی کارامد شناخته شود.